Työtä Peräseinäjoen hyväksi

Voimistelu- ja Urheiluseura Peräseinäjoen Toive perustetttin 19. marraskuuta 1927. Jo kolme vuotta ennen seuran perustamista oli peräseinäjokinen Ville Ritola voittanut ensimmäiset olympiamitalinsa. Varsinainen liikuntatoiminta tapahtui näihin aikoihin kuitenkin vielä epävirallisten urheiluseurojen, nuorisoseurojen ja suojeluskunnan piirissä. Oman urheiluseuran perustaminen sysättiin vauhtiin paikkakunnalle muuttaneen Kivistön opettajapariskunnan toimesta.

Kalle Kivistö toimi seuran puheenjohtajana ensimmäiset yhdeksän vuotta. Kivistön perintönä toiminnassa on monipuolisen urheilun ohella aina ollut läsnä urheiluseuran kasvattajatehtävä. Kasvattajaseurana toimiminen on ollut luontevaa pienelle paikkakunnalle. Menestystä aikuisurheilun saralla on kuitenkin vuosien aikana tullut kunnioitettavasti.

Nuorisoon panostaminen on aina ollut seurassa läsnä. Toive osallistui aktiivisesti Nuorten Suurkisoihin. Vuoden 1954 Seinäjoella järjestetyissä Lakeuden Suurkisoissa Toive osallistui kaikkein suurimmalla ryhmällä.

Seuraa perustettaessa pyödällä pidettiin kolmea vaihtoehtoa: toimimista itsenäisenä seurana taikka toimimista suojeluskunnan tai nuorisoseuran yhteydessä. Itsenäisen seuran perustamista puolsi erityisesti taloudellisten resurssien jakaminen toimintaan.

Kolme valtalajia

Yhdeksän vuosikymmenen aikana Toiveen toiminnassa on ollut mukana viitisentoista eri lajia. Kaikilla lajeilla ei ole ollut omaa jaostoa, mutta enimmillään jaostoja on ollut toiminnasssa kymmenen.

Alusta lähtien mukana ovat olleet yleisurheilu, hiihto ja voimistelu. Pyöräily oli seuran vahva laji 1930-1950-luvuilla. Paini tuli mukaan lajivalikoimaan ennen sotia. Valtakunnallisella menestyksellä laskettuna paini on ollut seuran näkyvin laji. SM-kisojen mitaleja painijat ovat keränneet yhtäjaksoisesti vuodesta 1963 lähtien.

Yleisurheilu ja pesäpallo ovat olleet painin ohella keskeisiä urheilumuotoja. Molemmissa valtakunnallinen menestys on vaihdellut. Vuosina 1970-2010 Toiveen laariin ropisi SM-mitaleja kaikissa kolmessa menestyslajissa.

Yhteistyö lisääntyy

Kunnan ympäristössä tapahtunut muutos on vaikuttanut myös seuran toimintaan. Vuoden 2005 kuntaliitoksen alla naispesäpallo pääsarjatasolla siirtyi erikoisseura PeTo-Jussien toiminnaksi. Tavoitteena liitoksen taustalla oli laajentaa pääsarjaurheiluun käytettäviä henkilö- ja talousresursseja. Juniorityö ja miesten joukkueet jäivät Toiveen toiminnan alle. Myös naispesäpallo on sittemmin palannut osaksi Toiveen lajivalikoimaa.

Junioreiden ja naisten on osalta on myöhemmin tehty farmiseuraratkaisuja, joiden avulla on haluttu taata lupaaville junioreille mahdollisuus kehittyä lajissan.

Hiihtotoiminta siirtyi samoihin aikoihin osaksi Seinäjoen Hiihtoseuran toimintaa. Peräseinäjokelaiset aktiivihiihtäjät ovat SHS:n riveissä menestyneet myös valtakunnan tasolla.

Vuonna 2009 Seinäjoen seudun yleisurheiluseurat yhdistivät kilpaurheilun uuden Seinäjoen Seudun Urheilijoiden riveihin. Tämänkin muutoksen taustalla on ollut halu turvata nuorten urheilijoiden kehittymismahdollisuus.  Yleisurheilun lapsi- ja junioritoiminta on uuden seuran nimissä jatkunut myös Peräseinäjoella erittäin vilkkaana.

Nykypäivässä

Peräseinäjoen Toive on yhdeksän vuosikymmenen aikana ollut Peräseinäjoelle erittäin tärkeä urheiluseura. Tuhannet nuoret ovat sen avulla päässeet mukaan urheiluelämään, nauttineet liikkumisesta, kilpailemisesta ja menestymisestä omalla paikkakunnalla, kansallisella tasolla ja myös kansainvälisesti.

Historia-teksti on tuotettu Matti Käkelän "Siellä on ja pysyy - Peräseinäjoen Toive 1927-2017" -teoksen pohjalta. Teos tuotettiin seuran 90-vuotisjuhlavuoden kunniaksi.